Programma

Inleiding

De N-VA is een jonge partij die vorm geeft aan een modern, toekomstgericht en democratisch Vlaams-nationalisme. Met zijn zeven mandatarissen heeft de N-VA deze verantwoordelijkheid de voorbije zes jaar ook in de gemeente Lochristi opgenomen.

De voorbije legislatuur hebben wij op een constructieve maar ook kritische manier oppositie gevoerd. Vaak hebben wij de meerderheid erop gewezen dat een gemeentebestuur moet werken aan een toekomstvisie op de lang termijn, gebaseerd op studies, analyses en cijfers. Wij blijven hier echter vaak op onze honger zitten. Daarom willen wij graag zelf meebouwen aan een toekomstvisie voor Lochristi op de lange termijn.

De opdracht en de uitdaging van N-VA Lochristi daarom: het doorbreken van de absolute meerderheid. Een absolute meerderheid van één partij – welke dan ook – is niet gezond. Voldoende weerwerk houdt iedereen scherp en bij de zaak. De N-VA heeft wat er nodig is om dit te realiseren:

  • Een lijst met sterke, dynamische kandidaten van diverse achtergrond die het juiste profiel hebben om te kunnen besturen.
  • Een allesomvattend programma met de nodige toekomstvisie voor onze gemeente

De N-VA trekt met 6 speerpunten naar de kiezer. In dit programma wordt onze visie over deze speerpunten en alle deelaspecten die eronder vallen toegelicht. Daarnaast is er een apart hoofdstuk voorzien voor financiën en algemeen bestuur

Onze 6 speerpunten

Op deze 6 speerpunten wil N-VA Lochristi hoofdzakelijk inzetten de komende legislatuur. Dit geeft onze prioriteiten weer. Concrete uitwerking van deze en andere punten vindt u in het eigenlijke partijprogramma op de volgende bladzijden.

1.      Ruimte voor vrije tijd en recreatie

De bevolking van Lochristi is in de voorbije 20 jaar sterk gegroeid. De mogelijkheden tot recreatie moeten, zowel qua aanbod als qua infrastructuur, dringend aan de noden van een grotere bevolking worden aangepast. We denken daarbij aan jeugd, sport, groene recreatieruimte binnen de gemeente.

2.      Infrastructuur op maat

Een groeiende en bloeiende gemeente heeft infrastructuur op maat nodig. N-VA Lochristi vraagt reeds geruime tijd om een grote sportaccommodatie in de Bosdreef en meer en betere accommodatie voor jeugd en cultuur. Ook moeten de N70 en N449 worden aangepakt.

3.      Zorg voor jong en oud

Lochristi is een relatief jonge gemeente. Toch loert ook hier de vergrijzing om de hoek. Daar moeten het beleid nu al rekening mee houden. Bovendien moeten we ook in Lochristi oog hebben voor kansarmoede: goede zorg en een goed sociaal beleid moet jonge gezinnen alle kansen geven.

4.      Een verkeersveilig Lochristi

Een aantal wegen en knooppunten moeten worden aangepakt. Vooral de fietsveiligheid laat in een aantal grotere straten te wensen over. Kinderen moeten veilig met de fiets of het openbaar vervoer tot bij de school en de openbare voorzieningen kunnen.

5.      Een gezonde leefomgeving

Een groenzone in het centrum, gezondere luchtkwaliteit, ruimte om te wandelen en fietsen in het groen. Dit zijn vereisten voor een gezonde en gelukkige bevolking. Hier moet dan ook meer op worden ingezet.

6.      Ondernemend Lochristi

Ondernemers creëren jobs in eigen regio en houden de gemeente welvarend. Binnen het wettelijk kader moeten de ondernemers in Lochristi alle kansen en alle mogelijke ondersteuning krijgen.

Financiën en Budget

1.      De financiële toestand van onze gemeente

De gemeentebelastingen in Lochristi liggen onder het Vlaams gemiddelde. Bovendien zijn er geen extra belastingen die de lokale economie belemmeren. In se is dat een positief verhaal. Wanneer we echter kijken naar de geplande en de opgelegde investeringen voor de komende jaren concluderen wij dat de reserve die Lochristi de voorbije legislaturen bezat, vooral opgebouwd werd door op de lange baan geschoven investeringen. Wanneer alles waaraan gestart is gerealiseerd is, zal het volledig gespendeerd zijn.

Ook de schuldgraad in Lochristi ligt laag. Zelfs na de geplande investeringen die in de komende jaren zullen worden uitgevoerd (Uyttenhove, Lodejo,…) zal de schuldgraad per inwoner in Lochristi relatief laag liggen. Het stopt echter niet bij deze investeringen. Lochristi heeft nog kilometers gescheiden rioleringen aan te leggen tegen 2027. De uitvoeringsgraad van de aanleg van gescheiden rioleringsstelsels in Lochristi is 76,6% tegenover 88% in het Vlaams Gewest (cijfers 2015). Bovendien laat de fietsinfrastructuur in onze gemeente nog vaak te wensen over. Bovenstaande investeringen worden vaak gecombineerd aangepakt.

2.      Investeren

Gezien bovenstaande kunnen we stellen dat er in de komende legislaturen nog extra grote investeringen zullen worden gepland.

Beweren dat Lochristi er financieel slecht voor staat zou een brug te ver zijn. De situatie is echter niet zo rooskleurig als momenteel wel eens wordt beweerd. Reeds in 2011 voorzag de VMM een exploitatiekost voor de aanleg van het gescheiden rioleringsstelsel van meer dan 30.000.000,00 euro waarvan de gemeente zo’n 15.000.000,00 zou moeten financieren uit de algemene middelen. Deze raming houdt geen rekening met de wegeniswerken, verbetering van asfaltering, de kosten van studiebureaus,… Het bedrag moet dus wellicht worden verdubbeld.

N-VA Lochristi maakt er een erezaak van om de belastinginkomsten efficiënt aan te wenden teneinde maximaal tegemoet te komen aan de noden van de bevolking. Er moet immers waar voor uw geld worden gegeven. De kansen van de volgende generaties mogen niet worden gehypothekeerd. Wij pleiten dan ook voor een inhaalbeweging op vlak van investeringen. Oplapwerk is uit den boze. Wij pleiten voor structurele maatregelen. Dat betekent een hogere kost in de komende jaren maar het zal de gemeente op lange termijn meer dan ten goede komen. 

De komende jaren worden een aantal investeringen uitgevoerd: Lodejo, Uyttenhove. Toch moet er verder gewerkt worden aan een duurzaam infrastructuurbeleid. Gemeentepatrimonium en kerken moeten worden herbestemd en aangepast aan de noden van onze gemeente. N-VA Lochrist wil onze financiën aanwenden voor zaken die een echte meerwaarde voor onze bevolking betekenen in plaats van aan grote prestigeprojecten of dure events. Ook ad hoc uitgaven die niet gebudgetteerd waren, kunnen voor N-VA Lochristi niet.

Voor vele grote projecten is er subsidie van hogere overheden (Vlaams, federaal of zelfs Europees). Deze mogelijkheden moeten voor elke investering grondig worden bestudeerd, eventueel door een subsidieambtenaar; een investering die zichzelf terugbetaalt.

3.      Werkingsuitgaven

Met de werkingsuitgaven dient zorgvuldig te worden omgesprongen. We gaan op zoek naar efficiëntiewinsten zonder teveel te willen snoeien of het  personeel te overbelasten. Bij het verlenen van subsidies gaan we voor een transparant en objectief beleid. We ondersteunen daar waar nodig, maar verwachten verantwoording over wat er met onze subsidie gebeurt.

Algemeen Bestuur

1.      Sterk besturen

Voor N-VA Lochristi betekent sterk besturen niet enkel communiceren maar ook in dialoog gaan met de bevolking. Sterk besturen is evenzeer de moed hebben om te zeggen wat niet kan. De verantwoording voor beslissingen moeten wel duidelijk worden toegelicht om onbegrip weg te nemen.

2.      Opwaardering van gemeenteraadsleden

Elke partij krijgt het steeds moeilijker om geëngageerde mensen te overtuigen een rol in de politiek op te nemen. Een gemeente- of OCMW-raadslid blijft in de eerste plaats een vrijwilliger. Elke vrijwilliger heeft nood aan voldoening en waardering.

N-VA Lochristi wenst het beeld bij te stellen dat enkel de meerderheidspartij(en) verantwoordelijk zijn voor het besturen van een gemeente. Een sterke oppositie is daarvoor evenzeer noodzakelijk. Sterke gemeenteraadsleden zijn nodig om te bevragen, te controleren, te motiveren,… De raadsleden krijgen via commissies de gelegenheid om actiever te worden betrokken bij de voorbereiding van het beleid. Een kans die ze uiteraard ook moeten grijpen.

Om af te raken van het beeld dat een gemeentebestuur enkel bestaat uit de burgemeester en schepenen, worden niet enkel op de gemeentelijke webstek en maar ook in het gemeentelijk informatieblad de contactgegevens van alle raadsleden vermeld.

3.      Aparte gemeenteraadsvoorzitter

De gemeenteraad had de voorbije jaren een aparte voorzitter van de gemeenteraad. Het is niet langer de burgemeester die deze taak op zich neemt. Een aparte gemeenteraadsvoorzitter betekent een meerwaarde voor het leiden van de debatten tussen meerderheid en oppositie. N-VA Lochristi vindt dit een verworvenheid voor de toekomst.

4.      Betere opvolging van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

N-VA Lochristi pleit voor een betere opvolging binnen de gemeenteraad van de activiteiten en strategische keuzes van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (Veneco², IDM,…). De vertegenwoordigers van de gemeenteraad dienen toelichting te geven bij de agenda en verslag uit te brengen over de beslissingen.

5.      Managementteam

Het managementteam mag van N-VA Lochristi een actievere rol toebedeeld krijgen. Het managementteam moet deskundige informatie verzamelen en ter beschikking stellen over de beleidskeuzes die moeten worden gemaakt. Het is vervolgens aan de mandatarissen om de politieke keuzes te maken.

6.      Inspraak en betrokkenheid

De adviesraden moeten worden geherwaardeerd. Een adviesraad moet niet enkel informatie, maar daadwerkelijke inspraak krijgen. De adviesraad moet constructief maar kritisch zijn zodat een visie op lange termijn kan worden ontwikkeld. Hiervoor moeten de leden van de adviesraden tijdig een dossier ter beschikking krijgen over de aangelegenheden waarover ze om advies worden gevraagd. Dat laatste dient consequent te gebeuren.

Het bestuur hoeft daarom niet steeds het advies te volgen. De adviesraad krijgt dan wel een verantwoording te lezen om welke redenen een ander standpunt is ingenomen.

Het moet ook mogelijk zijn tijdelijke adviesgroepen op te richten voor bepaalde materies. Burgers met een bepaalde expertise krijgen op die manier inspraak in het bestuur. Dit kan de efficiëntie enkel ten goede komen.

Informatievergaderingen voor de bevolking moeten meer als overlegvergaderingen worden opgevat. Tijdig de bevolking bevragen en betrekken bij ontluikende plannen kan veel vragen en ongenoegen vermijden. Bij de uitwerking kan dan onmiddellijk rekening worden gehouden met bepaalde opmerkingen, ideeën en verzuchtingen of kan een duidelijke verantwoording worden gegeven om welke reden deze niet kunnen worden bijgetreden.

7.      Dienstverlening

Onze gemeente staat voor een klantgerichte, vlotte dienstverlening. Medewerkers aan het onthaal dienen een gedegen basiskennis over een aantal domeinen te hebben. Zij zijn bovendien klantvriendelijk en neutraal. Het is belangrijk geregeld de kwaliteit van onze gemeentelijke dienstverlening te bevragen zodat we op de noden van de bevolking kunnen inspelen. Technologische vooruitgang speelt hierin een belangrijke rol.

8.      Technologische vooruitgang

Het afleveren van documenten en attesten met een wettelijke digitale handtekening bespaart zowel de gemeentelijke diensten als de burger heel wat tijd en moeite.

De gemeente mag de trein van de voortschrijdende (r)evolutie van de toepassingen voor gsm, tablet of pc niet missen. Er is al een Lochristi App, maar zoals eerder vermeld zouden meer zaken, zoals een trage wegenkaart of het inlezen van een persoonlijke afvalkalender via applicatie beschikbaar kunnen zijn.

N-VA Lochristi pleit voor het live streamen van de gemeenteraden om zo de betrokkenheid van de bevolking te verhogen.

9.      Een performant personeelsbeleid

Personeelskosten vormen een groot deel van de uitgaven van een gemeente. Een doordacht personeelsbeleid is dan ook een vereist. Wanneer personeelsleden de organisatie verlaten moet worden bekeken of de functie opnieuw moet worden ingevuld en of zij op dezelfde manier moet worden ingevuld. Samenhangende taken kunnen tot pakketten worden gebundeld zodat taken bij de personen met de juiste kennis terechtkomen. Zo moet ook bekeken worden of personeelsleden over de diensten heen kunnen worden gedeeld en of ondersteunende diensten kunnen worden geïntegreerd.

Bevorderingsbeslissingen moeten worden genomen met de toekomstvisie in het achterhoofd. Medewerkers met een bijzondere waarde voor de organisatie worden zo gestimuleerd zich maximaal te ontplooien.

Bij aanwervingen worden correcte lonen vooropgesteld, concurrentieel met de omliggende gemeenten zodat goed personeel kan worden aangetrokken. Contractuele aanstellingen worden geprefereerd.

10. Daadkrachtig bestuur

Reglementen moeten kordaat en duidelijk zijn. Op de naleving ervan moet worden toegezien.

11. Accommodatiebeleid

N-VA Lochristi pleit voor een doorgedreven accommodatiebeleid waarbij het gehele patrimonium (opnieuw) wordt doorgelicht. Het volstaat niet om louter de kleine en grote gebreken te inventariseren. Bij renovatie- en/of nieuwbouwprojecten moeten meerdere functies worden geïntegreerd waar mogelijk. Een gebruikers- en behoeftenonderzoek gaat daaraan vooraf.

Een volledige conditiestaatmeting van het patrimonium maakt een strategische beleidsplanning mogelijk waarbij verschillende (renovatie)opdrachten voor meerdere jaren in één enkele overheidsopdracht worden ondergebracht. Zo kan een kostenbesparing kan worden gerealiseerd.

Een periodieke inventarisatie van de toestand van het gemeentelijk patrimonium en een systematisch onderhoud van de verschillende gebouwen met de noodzakelijke aanpassingen zijn nodig. Het is belangrijk te blijven voldoen aan de regelgeving inzake energie (EPB-normering) of publiek toegankelijke inrichtingen (PTI).

Onderwijs

1.      Netoverschrijdend beleid

De gemeente biedt als inrichtende macht zelf onderwijs aan. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat het gemeentebestuur in de mate van het mogelijke ook de andere netten ondersteunt. Tenslotte hebben niet alle deelgemeenten een afdeling van de gemeentelijke basisschool. Bovendien zijn ook de leerlingenaantallen van de andere onderwijsnetten wegens de bevolkingsgroei aanzienlijk gestegen. Het is goed dat ook de andere onderwijsnetten ondersteuning krijgen via het systeem van sociale voordelen (toezicht, zwemmen, leerlingenvervoer,…).

2.      Infrastructuur

Niet lang na de bouw van de nieuwe kleuterschool in Lochristi barst de gemeenteschool opnieuw uit haar voegen. Mede op vraag van de N-VA fractie werd een AGION-dossier bij de overheid ingediend met de aanvraag voor de bouw van een nieuwe afdeling in Lochristi en Beervelde. Het duurt echter verscheidene jaren alvorens een zulk dossier wordt goedgekeurd. Het is dan ook aangewezen de geboortecijfers en bevolkingsgroei nauw op te volgen. We zien de laatste jaren een licht dalende in plaats van een stijgende trend. Het heeft geen zin over enkele jaren de school effectief uit te breiden als we weten dat een daling in de leerlingenaantallen zich zal doorzetten.

Voor de N-VA kan de schoolinfrastructuur vaker buiten de schooluren benut worden. De sportzalen  kunnen worden ingericht naar de noden van lokale sportclubs. De Vlaamse overheid biedt hiervoor indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan zelfs subsidies. Beter uitgeruste sporthallen in de schoolgebouwen zouden zowel de scholen als de sportclubs ten goede komen.  Een beheerder die deze zalen buiten de schooluren beheert en controleert of deze correct worden achtergelaten en afgesloten kan worden aangesteld.

3.      Kwaliteitsvol onderwijs

Alle leerlingen moeten gelijk kansen krijgen om zich te ontwikkelen. Er moet ingezet worden op bijspijkeren waar nodig, maar ook sterke leerlingen moeten worden uitgedaagd. Wetenschap en techniek moeten worden opgewaardeerd. Het is belangrijk tijdig de sterktes van elk kind te ontdekken zodat het kind alle kansen krijgt zich te ontplooien.

Ook taalvaardigheid blijft belangrijk. Anderstalige kinderen moeten zo snel mogelijk op peil van hun leeftijdsgenootjes worden gebracht zodat zij geen leerachterstand oplopen en alle kansen krijgen. Taalinitiatie Frans en Engels vanaf jonge leeftijd is een must.

4.      Onderwijzend personeel

Ondersteuning, opleiding en evaluatie van leerkrachten blijft prioritair. De voorbije jaren zijn er stappen in de goede richting gezet wat het vastleggen van evaluatie- en functioneringsgesprekken betreft. De ingeslagen weg dient te worden gevolgd. Verbetering is nog mogelijk.

5.      Veilige schoolomgevingen

De schoolomgevingen kunnen met kleine ingrepen stukken veiliger worden gemaakt. Aan de gemeentelijke basisschool bijvoorbeeld leent de parking in de Koning-Boudewijnlaan zich perfect als kiss en ride zone. Oprijden zou verplicht moeten worden ter hoogte van de post, afrijden aan de kant van de bib. Indien daar een verbod komt om rechtsaf te slaan en de auto’s dus terug langs de Koning-Albertlaan het terrein moeten verlaten kan vrij moeiteloos een autovrije zone gecreëerd worden van aan het zebrapad tot het eind van de Koning-Albertlaan, richting Schoolstraat. Ook de verkeersituatie aan de vrije basisschool kan samen met de heraanleg van de N70 worden herbekeken. De veiligheid van kinderen en zwakke weggebruikers moet voorop staan.

Ondernemen

1.      Dorpskernen

N-VA Lochristi wil inzetten op kernversterking, niet enkel het centrum van Lochristi maar ook in de deelgemeenten. Een leefbare kern heeft handelaars en horeca nodig. Bovendien zorgen lokale handelaars voor tewerkstelling en welvaart binnen de gemeente. Het is dan ook aan de gemeente om lokaal ondernemerschap ten volle te steunen. Om het evenwicht tussen de gemeenten te bewaren pleiten wij ervoor een stedenbouwkundige verordening voor Groot-Lochristi vast te leggen.

Een aangepast parkeerbeleid is belangrijk om de centra levendig en bereikbaar te houden. Kort parkeren moet mogelijk blijven in de buurt van de handelszaken. Langparken moet op iets grotere afstand worden gecentreerd. Zo blijven de handelszaken in onze dorpskernen ook met de wagen bereikbaar.

2.      Ondernemers ondersteunen

In Lochristi heerst een gunstig ondernemersklimaat. Er zijn ongeveer 2.200 zelfstandigen en ondernemingen gevestigd in de meest uiteenlopende sectoren. Samen zorgen zij voor meer dan 7.500 jobs in de gemeente. In verhouding met de beroepsbevolking in Lochristi (ongeveer 13.000 personen) is dat meer dan 58 procent. Er zijn er geen extra (pest)belastingen voor zelfstandigen. Dat is positief en dient in de toekomst zo te blijven. We willen als gemeente openstaan voor startende ondernemers.

Voor een gemeente met het formaat van Lochrist is een ambtenaar lokale economie een must. Een centraal aanspreekpunt voor alle zelfstandigen voor info en advies is noodzakelijk. De rechtszekerheid en uitbreidingsmogelijkheden van de ondernemingen blijven een aandachtspunt. De opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) kan daarvoor soelaas bieden. Er is evenwel niet meteen zicht op nieuwe bedrijfsterreinen. Op het bedrijventerrein kan samengewerkt worden via bedrijventerreinmanagement gecoördineerd door de gemeente in samenwerking met Veneco². Dit kan leiden tot schaalvergroting en bijvoorbeeld efficiënt water- en energieverbruik. Ook hiervoor zou een ambtenaar lokale economie kunnen worden ingezet.

De gemeente dient in te zetten op administratieve vereenvoudiging. Zelfstandigen hebben het druk genoeg. Beschikbaarheid van alle documenten en formulieren in een digitaal loket bespaart hen het heen en weer naar het gemeentehuis.

Het KMO-overlegplatform en de land- en tuinbouwraad moeten net als andere adviesraden worden opgewaardeerd. Inspraak voor de lokale handelaars is cruciaal als een gemeente voeling wil houden met de economische actoren. Het overlegplatform moet een klankbord en zelfs een strategische partner van de gemeente worden. Er kan een periodiek overleg worden georganiseerd met de stedenbouwkundig ambtenaar en de milieuambtenaar om algemene aangelegenheden te bespreken en alzo de wederzijdse gevoeligheden aan bod te laten komen.

3.      Landbouw

In vergelijking met het Vlaams Gewest is er in Lochristi nog steeds veel ruimte voor landbouw in verhouding tot grond in de gemeente. In het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan wordt Lochristi als een leefbare land- en tuinbouwgemeente voorgesteld. N-VA Lochristi schaart zich achter deze visie. De bestaanszekerheid en de uitbreidingsmogelijkheden van de aanwezige bedrijven blijven van groot belang. Ook de mogelijkheden om meer  in te spelen op de korte keten moeten nauwer worden bekeken. We zitten bij de bron.

De gemeente Lochristi moet als sierteeltcentrum een actief beleid blijven voeren om het imago van de Lootse sierteelt permanent te versterken en te promoten. De bebloeming en beplanting van het openbaar domein en het sierteeltmuseum LoS is slechts één aspect. Het beleid ook moet de klemtoon leggen op en het imago versterken van de dynamische en innoverende bedrijven die op basis van ondernemerschap de uitdagingen van een globaliserende economie kunnen aangaan. Land- en tuinbouwbedrijven moeten bovendien nauw samenwerken, gesteund door de gemeente. Er kan bij voorbeeld worden gedacht aan versterkte samenwerking tussen het KMO-overlegplatform en de land- en tuinbouwraad.

4.      Toerisme

Uiteraard is ons verleden als bloemengemeente ook voor de toeristische sector belangrijk. Toerisme leidt tot economische bedrijvigheid. De troef van het verleden van Lochristi als bloemengemeente werd tot op heden goed uitgespeeld. We moeten als gemeente onze bloemencultuur nog meer benadrukken om bezoekers naar Lochristi te lokken. De aantrekkelijkheid van het LoS moet op lange termijn worden gewaarborgd. Waar nodig kan N-VA Lochristi rechtstreekse en persoonlijke contacten leggen met het kabinet van Vlaams ministers Muyters (ruimtelijke ordening) en Bourgeois (toerisme en onroerend erfgoed). Niet enkel het LoS moet Lochristi in de markt zetten. Het bloemengebakje is een goed voorbeeld van een streekproduct dat ons sierteeltverleden promoot. Ook dit kan nog beter in de markt worden gezet. En laat ons ook ons Reinaertverleden niet vergeten.

Leefmilieu

N-VA Lochristi pleit voor een gemeentelijk energie- en milieubeleid dat gebaseerd is op duurzaamheid. Duurzaamheid staat voor een efficiënt beleid aan de hand van rationele keuzes in samenwerking met de gemeenschap en een duidelijk handhavingsbeleid waar de vervuiler betaalt.

1.      Groenere leefomgeving

Onze partij is begaan met het milieu en wil naast het stimuleren van fiets en openbaar vervoer, sterk inzetten op een groenere leefomgeving. Lochristi mist een groene long in het centrum. Het moet mogelijk zijn de ruimte achter de pastorij beter in te richten en te gebruiken als groene ruimte in het centrum. Voldoende groen in de buurt draagt bij tot de gezondheid en het geluk van onze inwoners.

Ook kan het huidige park aan de gemeentelijke basisschool beter benut worden. De helling voor het gemeentepark is perfect geschikt voor buitenactiviteiten zoals openluchtfilm of een vrij podium voor de jeugd. Hier zou een ontmoetingsplaats gecreëerd worden voor activiteiten voor jong en oud gedurende de zomer. Het park ligt bovendien in een veilige omgeving en weg van de bewoning.

De groenpool die de gemeente Gent wil aanleggen op het oud vliegveld ligt voor een groot deel op grondgebied Lochristi. Lochristi moet inspraak krijgen bij het hele ontwikkelingsproces. Het is een unieke kans om met een bovengemeentelijke samenwerking ook een deel van de noden van de Lootse bevolking in te vullen.

We mogen trotser zijn op ons tuinbouw- en sierteeltverleden en -heden. Ook de landbouw speelt een belangrijke rol in de bescherming en het bruikbaar en toegankelijk maken van groene ruimte. N-VA Lochristi pleit voor open ruimte voor multifunctioneel gebruik: de open ruimte moet ook gebruikt kunnen worden door recreanten zonder daarbij de andere gebruikers zoals de landbouw- en de natuursector al te veel te storen.

2.      Fietsen stimuleren

Fietsen in Lochristi kan veel aantrekkelijker gemaakt worden. De gemeente kan hier een krachtige rol in spelen, veel meer dan wat ze de laatste jaren heeft gedaan. Vele grote straten die aansluiten op de N70 zijn nog steeds niet veilig voor fietser en voetganger. Een aangepaste uitrusting voor mindervaliden ontbreekt ook vaak. De Lichtelarestraat is hier een treffend voorbeeld van. Deze ontsluit tal van achterliggende wijken naar de N70 toe. Toch is er een fietspad noch een voetpad in de straat aanwezig. N-VA Lochristi heeft dit reeds eerder op de gemeenteraad aangekaart. De beloofde studie die op de raad werd goedgekeurd werd echter op de lange baan geschoven.

Naast fietspaden in grote straten is het ook belangrijk dat onze trage wegen goed op elkaar aansluiten. Ons trage wegennet zou bovendien veel duidelijker en interactiever kunnen gepromoot worden, bijvoorbeeld via een App, of veiliger, via intelligente verlichting. De beste manier om het woon-werkverkeer met de fiets te promoten is zorgen dat men op een veilige en aangename manier met de fiets ter bestemming kan geraken. Hoe meer mensen op de fiets, hoe minder file op de N70 en hoe beter de luchtkwaliteit in onze gemeente.

3.      Luchtkwaliteit

N-VA Lochristi vindt bovendien dat de impact van de nabijheid van de Gentse haven op de luchtkwaliteit in Lochristi continu gemonitord zou moeten worden. Wij hebben hier als gemeente uiteraard weinig invloed op maar we moeten het op zijn minst in de gaten houden.

4.      Burgemeestersconvenant

Het is algemeen bekend dat Lochristi het burgemeestersconvenant heeft ondertekend. Dit houdt in dat wij één van de gemeenten zijn die zich ertoe hebben geëngageerd de energie-uitstoot op hun grondgebied met 20% te verminderen. De deadline voor het convenant 2020 nadert snel. N-VA Lochristi stelde reeds in januari 2017 op de gemeenteraad voor om net zoals reeds vele andere gemeenten verder te kijken en het “convenant voor klimaat en energie  2030” te ondertekenen. Dit convenant is terecht ambitieuzer dan het vorige en hoe sneller men zich engageert, hoe realistischer het is dat de gemeente de doestellingen in 2030 ook effectief behaalt. De meerderheid had helaas geen oren naar dit voorstel.

Het subsidiëren van en investeringen in maatregelen op het vlak energie-efficiëntie biedt meer mogelijkheden om het energieverbruik fors te doen dalen. De subsidiering van hernieuwbare energie moet wel in het teken staan van de meerwaarde die daardoor wordt gecreëerd (bijv. warmtepompen en zonneboilers) en worden beoordeeld in het licht van de reeds bestaande bovengemeentelijke subsidiëring.

5.      Korte keten

Meer en meer initiatieven zetten in op de korte keten. Wat N-VA betreft moeten deze initiatieven de volle steun van de gemeente krijgen. Zowel onze lokale handelaars en producenten als het milieu varen hier wel bij. De gemeente zou kunnen overwegen de aanleg van gemeenschappelijke moestuintjes in woonwijken te stimuleren.

6.      Afvalbeleid

Het is de taak van de gemeente een goed afvalbeleid op poten te zetten. Op evenementen georganiseerd door de gemeente of haar verenigingen moet beter worden gesorteerd. PMD-bakken kunnen bij IDM worden aangevraagd. Dit moet een van de voorwaarden zijn om toelating te krijgen om iets te organiseren op grondgebied Lochristi. Ook herbruikbare bekers worden door de gemeente gestimuleerd. Zwerfvuil wordt aangepakt via zowel sensibilisering als handhaving.

7.      De gemeente als voorbeeld van energiezuinigheid

De gemeente heeft een voorbeeldfunctie waar het om duurzaam energiebeleid gaat. De N-VA wil het gemeentelijk wagenpark verder elektrificeren en meer  elektrische oplaadpunten installeren voor auto en fiets. Het moet mogelijk zijn meer elektriciteit voor deze doeleinden op te wekken door zonnepanelen te installeren op nog meer openbare gebouwen. Wagens van de gemeente die ’s avonds of in het weekend niet worden gebruikt kunnen worden ingezet voor autodelen.

Bij het beheer van haar gebouwenpark investeert de gemeente in energie-efficiëntie door o.a. beter te isoleren, te investeren in spaarlampen of LED verlichting. Bij nieuwbouw kiest de gemeente zoveel mogelijk voor lage energiegebouwen.

Een periodieke inventarisatie van de toestand van het gemeentelijk patrimonium en een systematisch onderhoud van de verschillende gebouwen met de noodzakelijke aanpassingen zijn nodig. Het is belangrijk te blijven voldoen aan de EPB wetgeving met de gemeentelijke gebouwen.

8.      Waterbeleid

Zoals eerder vermeld laat het rioleringsbeleid van de gemeente te wensen over. Een achterstand van meer dan 11% in vergelijking met het Vlaams geweest wat de aanleg van gescheiden rioleringsstelsels betreft is voor N-VA Lochristi onaanvaardbaar. Wij pleiten dan ook voor het incalculeren van een versnelde aanleg van het stelsel van gescheiden rioleringen bij de opmaak van een (financieel) meerjarenplan om de afwateringsproblematiek onder controle te krijgen.

Ook wat de opvang van hemelwater betreft kunnen er meer stappen worden gezet. Betere opvang van regenwater ontlast ons her en der toch al overbelast rioleringsstelsel. Als gemeente die steeds dichter bebouw is, is het onze plicht te bekijken waar er op openbaar domein nog ruimte is om hemelwater op te vangen. Op de gemeentelijke gebouwen moeten waar mogelijk groendaken komen. Via het subsidiebeleid kunnen we de aanleg van groendaken ook op de particuliere markt stimuleren.

9.      Schepen van dierenwelzijn

Tot slot pleit N-VA Lochristi voor de aanstelling van een schepen van dierenwelzijn. Een gecoördineerde aanpak van het beleid rond dierenwelzijn is een must. Een schepen is een duidelijk aanspreekpunt voor de burger en kan een doorgedreven beleid uitstippelen voor onder meer de aanpak van de populatie van zwerfkatten.

Mobiliteit

1.      N70

De verkeersdruk in Lochristi is de voorbije 20 jaar enorm gestegen. De N70 in en rond Lochristi centrum slibt op piekmomenten volledig dicht en een heraanleg dringt zich op. De N70 is een gewestweg, de herinrichting is dus een Vlaamse bevoegdheid. Het Vlaams Gewest heeft hieromtrent een studie op de planning staan. N-VA Lochristi volgt dit mee op bij Vlaams minister Ben Weyts. Wij willen laten onderzoeken of het beperken van het aantal manoeuvres op de N70 een vlottere doorstroming kan betekenen. Indien dit het geval is wil N-VA Lochristi een rotonde aanleggen ter hoogte van de Bosdreef en van de Braamstraat. Een U-bocht maken in het centrum tussen Stationsstraat en Bosdreef zou dan verboden worden. Idealiter wordt ook linksaf slaan naar de Koning Albertlaan en de Burgemeester Vermeulenlaan onmogelijk. We zijn ervan overtuigd dat het klein stukje verder rijden opweegt tegen het verminderde aantal manoeuvres.

Ook aan kruising van de Slagmanstraat met de N70 is er file tijdens de spitsuren. Door de straten ter hoogte van het kruispunt te ontdubbelen en rechts afslaan gemakkelijker te maken kan een deel van dit fileprobleem worden opgelost. Verkeer dat van Zaffelare komt gescheiden voorrang hebben van het verkeer dat van Beervelde komt en linksaf wil richting Lochristi centrum. Gescheiden verkeer vergemakkelijkt op die manier de doorstroming.

Dit alleen zal het  mobiliteitsprobleem echter niet oplossen. Er is een gecombineerde aanpak nodig. Fietsen maar ook het gebruik van het openbaar vervoer kunnen veel beter gestimuleerd worden. Daarom vinden we het jammer dat de studie over bus, tram of trambus over de verkiezingen werd getild. Deze moet hoe dan ook uitgevoerd worden en had een eventuele nieuwe ploeg tot niets verplicht, enkel wat voorsprong gegeven.

2.      Beervelde

Ook ter hoogte van de overweg in Beervelde en wat verderop aan de lichten op het kruispunt met Beervelde-dorp is er een fileprobleem. Een snelle oplossing hiervoor is er niet, op lange termijn moet dit echter wel aangepakt worden. Er is al sprake van een brug over de spoorweg. Dit is echter in handen van Infrabel en niet van de gemeente. N-VA Lochristi vindt wel dat dit nauw moet worden opgevolgd en dat de mogelijkheden die dit biedt om de kruising met het dorp mee te ontlasten moeten worden bekeken als dit dossier vorm krijgt.

Hoewel het jammer is dat de dienstregeling vanuit het station van Beervelde door de NMBS werd herzien, biedt het station nog steeds mogelijkheden voor pendelaars naar Gent en Antwerpen. Het treinstation mag niet meer uit onze handen glippen. De dienstverlening moet dermate worden aangepast dat het gebruik van de trein een ernstig alternatief is. De dienstregeling van trein en bus moet beter op elkaar worden afgestemd. Indien nodig moet de gemeente de extra investering doen van een shuttledienst of een extra bus van De Lijn. Een goede dienstverlening biedt ook mogelijkheden om de N70 – Antwerpse Steenweg te ontlasten.

3.      Fietsveiligheid

Zoals eerder al aangekaart kan fietsen in Lochristi kan veel aantrekkelijker gemaakt worden. De gemeente kan hier een krachtige rol in spelen, veel meer dan wat ze de laatste jaren heeft gedaan. Een nieuwe legislatuur biedt de kans om het engagement terug op te nemen en te werken aan een snellere realisatie of herstel van voetpaden en gescheiden fietspaden met een kwaliteitsvolle wegbedekking. Uit een bevraging blijkt dat 70% van de Vlamingen betere fietsroutes in de kernen wil. Bovendien zorgt de opkomst van de elektrische fiets voor een extra uitdaging: effen en bredere fietspaden zijn nodig om de veiligheid bij de hogere snelheid van de elektrische fiets tegenover de gewone fiets te waarborgen. De aanleg, het onderhoud en de verbetering van voet- en fietspaden moet een vaste rubriek zijn in het budget en de meerjarenplanning zodat systematisch vooruitgang wordt geboekt.

Vele grote straten die aansluiten op de N70 zijn nog steeds niet veilig voor fietser en voetganger. Een aangepaste uitrusting voor mindervaliden ontbreekt ook vaak. De Lichtelarestraat is hier een treffend voorbeeld van. Deze ontsluit tal van achterliggende wijken naar de N70 toe. Toch is er een fietspad noch een voetpad in de straat aanwezig. N-VA Lochristi heeft dit reeds eerder op de gemeenteraad aangekaart. De beloofde studie die op de raad werd goedgekeurd werd echter op de lange baan geschoven.

De verkeersveiligheid van de weggebruiker gaat evenwel ruimer dan het zuiver infrastructureel aspect. Een goede openbare verlichting op de fietspaden en tijdig herstel ervan draagt bij tot de verkeersveiligheid van de zwakke weggebruiker. Het gebrek aan zichtbaarheid is immers vaak een oorzaak van ongevallen.

Naast fietspaden in grote straten is het ook belangrijk dat onze trage wegen goed op elkaar aansluiten. Ons trage wegennet zou bovendien veel duidelijker en interactiever kunnen gepromoot worden, bijvoorbeeld via een App, of veiliger, via intelligente verlichting. De beste manier om het woon-werkverkeer met de fiets te promoten is zorgen dat men op een veilige en aangename manier met de fiets ter bestemming kan geraken. Hoe meer mensen op de fiets, hoe minder file op de N70. Daar profiteert niet alleen de mobiliteit van in Lochristi, maar ook het milieu.

Een project waarbij de kilometers woon-werkverkeer die per fiets worden afgelegd meet, bijvoorbeeld door middel van een chip in een fietshelm, en daar iets tegenover wordt gesteld kunnen fietsen stimuleren en de CO² uitstoot helpen terugdringen.

Openbare inrichtingen moeten veilig en gemakkelijk bereikbaar zijn met de fiets en het openbaar vervoer. Het dienstencentrum Uyttenhove vormt een belangrijke uitdaging. N-VA Lochristi heeft steeds de voorkeur gegeven aan de mogelijkheid om de sportinfrastructuur in het centrum van de gemeente onder te brengen. Het centrum van Lochristi telt de grootste concentratie van inwoners op fietsafstand woont. Deze optie werd niet weerhouden door het college en dus zal de gemeente moeten zoeken naar een oplossing om kinderen en jongeren maar ook senioren veilig met de fiets en het openbaar vervoer naar Uyttenhove te krijgen.

Ook aan de schoolomgevingen is nog veel werk. Aan de gemeentelijke basisschool is het bij aanvang en einde van de schooluren een chaos van auto’s aan de schoolpoort. Volgens N-VA Lochristi is het perfect mogelijk is om de schoolomgeving met een paar kleine ingrepen een stuk veiliger te maken voor fietsers en voetgangers. De parking in de Koning-Boudewijnlaan leent zich perfect als kiss en ride zone. Oprijden zou verplicht moeten worden ter hoogte van de post, afrijden aan de kant van de bib. Indien daar een verbod komt om rechtsaf te slaan en de auto’s dus terug langs de Koning-Albertlaan het terrein moeten verlaten kan vrij moeiteloos een autovrije zone gecreëerd worden van aan het zebrapad tot het eind van de Koning-Albertlaan, richting Schoolstraat. De Schoolstraat mag men richting N70 in de huidige situatie toch ook al niet meer in dus de impact van deze maatregel is volgens ons beperkt. Bovendien moet de veiligheid van kinderen en zwakke weggebruikers voorop staan.

Goede, diefstalveilige fietsenstallingen aan alle openbare inrichtingen en scholen maar ook aan de handelszaken zijn onontbeerlijk. Handelaars onderschatten vaak hoeveel van hun klanten met de fiets komen. Bovendien blijkt dat wie met de fiets komt weliswaar minder koopt maar vaker langskomt, zodat er op maandbasis geen verschil is. De gemeente moet de handelaars stimuleren en ondersteunen om een goede fietsenstalling te voorzien aan hun zaak waar mogelijk.

De gemeente behaalde het SAVE charter. SAVE staat voor “samen actief voor een veilig verkeer” en is een initiatief van de vzw ouders van verongelukt kinderen dat gemeenten stimuleert stappen te nemen om de veiligheid van zwakke weggebruikers te verhouden. Het behalen van dit charter dit jaar mag geen eenmalige inspanning zijn. We moeten continu op zoek gaan naar ingrepen die de verkeersveiligheid in de gemeente verhogen.

Tot slot moeten fietsers zelf ook op hun verantwoordelijkheid en verplichtingen worden gewezen. De fietsers kunnen zelf risico’s vermijden door niet in de omgekeerde richting op het fietspad te rijden waar dat verboden is. Het dragen van fluorescerende kledij en een fietshelm mag zeker worden gepromoot. Minimaal twee maal per jaar – in de herfst, dus voor de winter, wanneer een fiets het hard te verduren krijgt en in mei, dus voor de zomer, wanneer er veel wordt gefietst – kunnen preventieve fietscontroles worden uitgevoerd. Om doeltreffend te zijn, moeten fietscontroles omkaderd worden door voorlichting en het stimuleren van het zelf regelmatig nazien en onderhouden van de eigen fiets.

4.      Doortocht Zeveneken

Het project N70 Doortocht Zeveneken is afgerond en de start van de werken nadert. De heraanleg moet een impuls geven aan de leefbaarheid van de dorpskom. Het is aan het gemeentebestuur om hier verder op in te spelen en deze kern nieuwe zuurstof te geven voor verdere ontwikkeling. Een kwalitatieve invulling van de openbare ruimte is een must.

5.      Parkeerbeleid

In onze dorpskernen zetten we in op kort parkeren nabij de handelaars en lang parkeren op iets verdere afstand. In Lochristi centrum is dit reeds min of meer van toepassing. Wel moeten automobilisten duidelijker naar de parkings in de Dekenijstraat en de Koning-Boudewijnlaan worden geleid. Zo vermijden we dat de plaatsen voor kort parkeren toch lang worden gebruikt en parkeerschuiven eindeloos worden verzet. Handhaving is bij dit soort beleid noodzakelijk. Uiteraard wordt wel rekening gehouden met minder validen.

Bij de (her)aanleg van parkings wordt rekening gehouden met de afwikkeling van het voetgangers- en fietsverkeer en niet enkel met de afwikkeling van het autoverkeer. De inwoners worden pas gestimuleerd om te voet of met de fiets te gaan winkelen, de kinderen te brengen,… wanneer dat op een veilige manier kan gebeuren.

6.      Participatie

Het Verkeersoverlegplatform (VOP) wordt tijdig en systematisch om advies gevraagd, zowel naar aanleiding van concrete projecten als algemene (boven)lokale mobiliteitsvraagstukken. De politieke fracties moeten – al dan niet via de gemeentelijke begeleidingscommissie – het mobiliteitsbeleid van meer nabij en in nauwer overleg opvolgen.

Ruimtelijke Ordening en Woonbeleid

De essentie van ruimtelijk beleid is het verzoenen van groei en de veranderingen die daarmee gepaard gaan, terwijl onze leefomgeving wordt behouden en verbeterd. Dat realiseren is geen gemakkelijke opdracht. Een gezonde en aantrekkelijke omgeving is trouwens meer en meer de cruciale randvoorwaarde voor economische ontwikkeling.

Er is nood aan een duidelijk en krachtdadig beleid dat zorgt voor een ruimtelijke ordening die de schaarse open ruimte vrijwaart. We moeten onze dorpskernen versterken door in te zetten op slimmer ruimtegebruik, kwaliteit en efficiëntie.

Klimaatverandering heeft ook een impact op ons ruimtegebruik. Het is belangrijk om voldoende groene ademruimte te behouden in de bebouwde omgeving.

1.      Beslissingskader

Er gelden voor N-VA Lochristi vier toetsstenen bij het nemen van een beslissing:

  • een positieve keuze maken;
  • oog voor realiteitszin, haalbaarheid en betaalbaarheid;
  • het volgen van een objectieve, zakelijke lijn;
  • helder, open en in overleg.

2.      Woonbehoefte en een gezonde leefomgeving

Het aantal woningen en inwoners is de laatste jaren sterk gegroeid. De woonbehoeftenstudie heeft ondertussen ook duidelijk gemaakt dat er voldoende beschikbare gronden zijn. Zoals op vele vlakken is de maatschappelijke infrastructuur niet meegegroeid met de bevolkingsgroei.

Vanuit de ruimtelijke ordening moet ondersteunend worden gewerkt om de groenpolen (Oud-Vliegveld) en groene longen in de kernen te realiseren. Ruimte voor rust en recreatie vormen een noodzakelijke compensatie. De site rond de kerk en de dekenij in Lochristi kan een toegankelijker openbaar karakter krijgen. De omvang van de site en haar centrale ligging biedt diverse kansen.

3.      Herziening en uitvoering van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan

Het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) staat voor een herziening. De visie op lange termijn moet worden uitgetekend binnen het gewijzigde kader vanuit het Vlaamse Gewest.

Het GRS moet echter ook worden omgezet in de zogenaamde gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP), de vroegere (bijzondere) plannen van aanleg, en stedenbouwkundige verordeningen waarbij de stedenbouwkundige bestemming en voorschriften dringend worden geactualiseerd. De voorschriften moeten terug duidelijker zijn zodat ook minder afwijkingen kunnen of moeten worden gevraagd.

Een nauwere samenwerking met Veneco² is noodzakelijk om een ruimtelijk beleid te kunnen ontwikkelen.

4.      Een efficiënt, maar correct vergunningenbeleid

De realisatie van de voorgaande opdracht moet de behandeling van de vergunningsaanvragen nog vlotter laten verlopen omdat afwijkingen niet meer moeten worden gemotiveerd.

Een vlotte vergunningsprocedure gaat evenwel gepaard met een correcte en consequente handhaving van de voorwaarden van de verkregen vergunning. Een overtreder krijgt eerst de kans om vrijwillig de fout recht te zetten, nadien wordt opgetreden. Gedogen staat gelijk aan het straffen van wie wel de regels naleeft en is daarom geen optie.

N-VA Lochristi wil af van reglementen die op het terrein niet worden gecontroleerd. Als een regel belangrijk genoeg is om op te nemen in een verordening, dan moeten daar ook middelen tegenover staan om die regel te kunnen afdwingen, anders wordt die beter afgeschaft.

De regels moeten bovendien consequent en ten aanzien van iedereen gelijk worden toegepast.

5.      Woonbeleid

Het woonbeleid van de gemeente moet er op gericht zijn om kwantiteit te verzoenen met de kwaliteit van de leefomgeving met blijvende aandacht voor groenvoorzieningen, een veilige verkeersinfrastructuur en de beschikbaarheid voldoende nabije welzijns- en vrijetijdsvoorzieningen.

Het samengaan van diverse woonvormen en zorgwonen dient aangemoedigd te worden om tot een diverse leefomgeving te komen. De principes van levenslang wonen moeten worden gepromoot bij renovatie en nieuwbouw.

De toegankelijkheid en brandveiligheid van openbare gebouwen en gemeenschappelijke voorzieningen vergt blijvende aandacht en middelen voor renovatie.

6.      Ruimtelijke ordening en mobiliteit

Ruimtelijke beleidskeuzes worden steeds voorafgegaan door een objectief onderzoek van de weerslag ervan op de mobiliteit en de kwaliteit van de leefomgeving. Ruimtelijke ordening en mobiliteit zijn één en ondeelbaar.

De uitbreiding van de openluchtrecreatie in de Bosdreef zal de opmaak van een GRUP vergen. Het project kan (deels) worden gekoppeld aan de herlocalisatie van het nabij gelegen tuinbouwbedrijf.

7.      Kwalitatieve invulling van de leefomgeving

Het is eigen aan een dynamische samenleving dat onze omgeving voortdurend in verandering is. Het is evenwel nodig om daarbij een aantal principes te volgen die ervoor kunnen zorgen dat veranderingen beter aanvaardbaar worden.

Herkenbaarheid en identiteit van de omgeving zijn daarbij voor N-VA Lochristi een belangrijk vertrekpunt voor elke verandering van de leefomgeving. Concreet wil dat zeggen dat de eigenschappen zoals de erfgoedwaarden die typerend zijn voor een bepaalde plaats, het best worden bewaard en verwerkt in de geplande ontwikkelingen. Dit echter zonder die ontwikkelingen onmogelijk te maken. Het kan daarbij gaan om bepaalde al dan niet beschermde historische panden, om een markant zicht op het achterliggend landschap of om een netwerk van voetwegen.

Verder vindt N-VA Lochristi dat de ontwikkelingen zelf ook iets moeten toevoegen aan de omgeving en dus een meerwaarde vormen voor de bewoners, bezoekers en gebruikers van het gebied in kwestie. De meerwaarde kan zich uiten in de architectuur, het gebruik van materialen,…. Elke nieuwe ontwikkeling moet ingepast worden in de bestaande omgeving: die omgeving is bepalend voor wat er kan worden gebouwd of ingericht.

Een aspect om leefbare dorpskernen te creëren is de kwalitatieve invulling van het openbaar domein en het plaatsen van straatmeubilair ter ondersteuning van de publieke ruimtes. Beeldkwaliteitsplannen kunnen worden opgemaakt om de aantrekkelijkheid van dorpskernen te behouden (Beervelde) dan wel te versterken.

8.      Realisatie bindend sociaal objectief

De gemeente moet de nodige initiatieven nemen om het bindend sociaal objectief te kunnen realiseren. Investeren in een eigen woning blijft de verstandigste verzekering voor de toekomst; het bezitten van een eigen woning is immers de belangrijkste drempel tegen armoede.

9.      Gecoro

De gemeente beschikt zoals elke gemeente over een gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (Gecoro) waarin naast deskundigen ook diverse actoren uit het middenveld zoals vertegenwoordigers van de middenstand en de land- en tuinbouw zetelen.

De Gecoro is echter zelden bijeengekomen en enkel bij ad hoc adviesvragen. De Gecoro moet meer worden ingezet om een ruimtelijke beleidsvisie te vormen op lange termijn.

N-VA Lochristi wil de rol van de Gecoro opwaarderen en de onafhankelijkheid van die commissie ten volle respecteren. De Gecoro hoeft zich niet te beperken tot het adviseren op verzoek van het gemeentebestuur, maar kan zelf een actieve rol spelen en eigen beleidsvoorstellen formuleren. De deskundigen combineren een professionele kennis aan een lokale terreinkennis en worden aangesteld na een gemotiveerde kandidatuur te hebben gesteld.

De adviezen van de Gecoro worden gepubliceerd op de gemeentelijke webstek zodat de burger gemakkelijk toegang heeft tot deze informatie.

10. Opvolgen bovenlokale ontwikkelingen

De bovenlokale ontwikkelingen met een grote weerslag op Lochristi moeten van nabij opgevolgd worden (wegeniswerken R4, invulling groenpool, afwateringsproblematiek, grootstedelijk gebied,…). Dit niet enkel binnen de gemeentelijke diensten, maar in samenspraak met de verschillende politieke fracties en de adviesraden.

11. Ruimte voor lokaal ondernemerschap

Een efficiënt ruimtegebruik houdt eveneens in dat lokale ondernemers mogelijkheden en oplossingen wordt geboden om binnen het maatschappelijk draagvlak te innoveren. Via het Vlaamse Gewest moet worden gezocht naar structurele oplossingen om ondernemerschap te blijven ondersteunen.

Sociaal Beleid

De bevoegdheden welzijn en sociale zaken moeten onder dezelfde schepen vallen zodat expertise kan worden gebundeld. Enkel zo kan een coherent beleid worden uitgewerkt.

1.      Zorgaanbod

Het zorgaanbod moet voldoende toegankelijk zijn. Een zorgloket dat duidelijk en overzichtelijk is, is een must. Eerstelijnszorgers in de gemeente kunnen daarin in kaart worden gebracht.

De N-VA wil een parkeerkaart voor zorgverleners zodat zij zorgeloos in de blauwe zone kunnen parkeren.

Sensibilisering van de bevolking rond gezondheidsthema’s moet worden uitgediept. Preventiecampagnes tegen kanker of voor orgaandonaties hoeven niet veel geld te kosten maar kunnen levens redden. Een gezonde levensstijl kan gepromoot worden door campagnes tegen bijvoorbeeld drugs en alcohol, maar ook door gezonde voeding te stimuleren via de korte keten of buurtmoestuintjes.

2.      Kinderopvang

Kwaliteitsvolle kinderopvang is voor vele ouders onmisbaar om werk en gezin te combineren.  De bevolking van Lochristi bestaat nog steeds in hoofdzaak uit jonge, actieve gezinnen. Kinderopvang moet daar maximaal op afgestemd zijn. Niet alle ouders werken van 9 tot 5. De gemeente moet inzetten op een voldoende flexibele en betaalbare kinderopvang. Ook het aanbieden van een occasionele kinderopvang is in deze tijd van cruciaal belang voor bijvoorbeeld werkzoekenden. Voor de N-VA blijft de gemeente in overleg met de sector initiatieven die kinderopvang aanbieden (financieel) ondersteunen. Een permanente evaluatie zorgt voor de nodige bijsturing waar nodig.

De buitenschoolse opvang in Lochristi is kwalitatief goed. Wel is het aanbod voor sportkampen elk jaar veel kleiner dan de vraag. N-VA Lochristi pleit ervoor om de combinatie van buitenschoolse kinderopvang en de vrijetijdsbesteding te verruimen en te optimaliseren (speelplein Joepla, sportkampen en Stekelbees). Eventueel kan een samenwerking met omliggende gemeenten worden bekeken om de capaciteit uit te breiden.

Een digitaal verblijfsregister voor co-ouderschap is gewenst. Zo kunnen kinderen die niet in de gemeente wonen maar er wel regelmatig verblijven ook genieten van de kortingstarieven. Momenteel is er een mogelijkheid, maar enkel voor kinderen die in Lochristi naar school gaan en enkel indien de ouders dit op tijd aanvragen.

Er kan worden onderzocht of de gemeentelijke sportdienst meer naschoolse sport kan aanbieden in het kader van de buitenschoolse kinderopvang. Kinderen zijn gebaat met meer lichaamsbeweging en als een bepaalde sport hen aanspreekt maken ze misschien het opstapje naar de sportvereniging.

3.      Opvoedingsondersteuning

Ouders worden geconfronteerd met veel vragen en bezorgdheden. In samenwerking met de sector en het verenigingsleven moet de gemeente initiatieven nemen waar ouders op een laagdrempelige wijze terecht kunnen met al hun kleine en grote vragen over de opvoeding van hun kinderen (slaap- en eetproblemen, beveiligde toegang tot internet, alcohol en drugs, ADHD, …). Een spelotheek, waar onthaalouders pedagogisch verantwoord speelgoed kunnen ontlenen, kan een extra steuntje in de rug zijn.

4.      Gemeenschapsleven

N-VA Lochristi wil de sociale cohesie in de gemeente blijven versterken. De gemeente moet een echte lokale gemeenschap vormen. Een afdoend gezinsbeleid is één van de pijlers daarvan. We willen voorkomen dat wie voor kinderen zorgt, zich afzondert. Buurtwerking en verenigingsleven zijn van essentieel belang in het versterken van het sociale weefsel. N-VA Lochristi wil hen alle kansen geven om zich zo maximaal mogelijk te ontwikkelen. Financiële en logistieke ondersteuning zijn daarom een vereiste.

5.      Senioren

Senioren zijn – ook in Lochristi – een steeds groter wordend deel van onze gemeenschap. Het is van belang dat zij volwaardig aan onze gemeenschap kunnen participeren. Bovendien is er heel wat potentieel bij senioren om aan vrijwilligerswerk te doen. Vrijwilligers zijn onmisbaar voor de dagelijkse werking van talrijke organisaties. Het lokaal dienstencentrum in de bosdreef is een mooie realisatie over de partijgrenzen heen. De werking moet op regelmatige basis worden geëvalueerd en het aanbod bijgestuurd en aangepast aan de noden.

In alle thema’s waar die onder de verantwoordelijkheid van het lokale bestuur vallen moet rekening worden gehouden met senioren. Een goede communicatie met de doelgroep blijft een uitdaging. De ouderenbeleidscoördinator is daarin een belangrijke schakel om bijvoorbeeld projecten tegen vereenzaming op te zetten. Hij/zij werkt best samen met de sport- en cultuurdienst bij het ontwikkelen van activiteiten waarbij ook niet in verenigingen georganiseerde senioren worden aangesproken.

Een kwalitatieve zorg- en dienstverlening op maat van senioren is een recht. Senioren moeten indien ze dit wensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen. Het is aan de gemeente om te helpen waar ze kan: maaltijdbedeling aan huis, uitbreiden klusjesdienst, bekender maken en uitbreiden van de mindermobielencentrale, boodschappendienst,… Een mantelzorgtoelage kan worden overwogen. Dit kan ook in de vorm van bvb waardebonnen van plaatselijke handelaars. Het is een blijk van waardering voor de mantelzorgen en stimuleert meteen de lokale economie.

Bijkomende serviceflats, zorgwoningen en sociale huurwoningen zijn noodzakelijk, al dan niet in samenwerking met de private sector. Voor de N-VA moeten deze woningen prioritair aan inwoners van Lochristi ter beschikking worden gesteld. De uitbreiding en vernieuwing van het woonzorgcentrum moeten echter in de komende legislatuur prioriteit krijgen. De oude kamers van het WZC zijn te klein voor de huidige norm. Als we hetzelfde aantal kamers willen behouden en de vereiste oppervlakte willen voorzien, moet er een stuk worden aangebouwd aan het WZC. De bouw van nieuwe serviceflats wordt hierdoor helaas op de lange baan geschoven.

6.      Personen met een beperking

De gemeente en het OCMW hebben een voorbeeldfunctie te vervullen wat betreft de toegankelijkheid van openbare domeinen en gebouwen. Zij moeten rekening houden met ouders met kinderwagens, visueel gehandicapten, rolstoelgebruikers en slechthorenden. Het is belangrijk de expertise inzake toegankelijkheid van de gemeentelijke adviesraad voor personen met een handicap (GAPH) te benutten. De adviesraad kan evenzeer adviseren over een duidelijk en helder taalgebruik, eenvoudige procedures,…

De N-VA wil de European Disability Card ook in Lochristi erkend zien. Op de manieren krijgen personen met een fysieke of mentale beperking zonder discussie korting voor lokale diensten en evenementen.

Ook bij jeugd en sport kan aan mensen met een beperking worden gedacht. Speelplein Joepla is reeds toegankelijk voor mensen met een beperking. Het moet mogelijk zijn ook andere plaatsen inclusief te maken zowel voor mensen met een fysieke als een mentale beperking. Een samenwerking tussen jeugd- en sportraad en de gemeentelijke adviesraad voor personen met een handicap is wenselijk. Zo kan bij de aanleg van speel- of sportterreinen rekening worden gehouden met de noden van mensen met een fysieke beperking. Toegankelijkheid van het speelterrein, een rolstoelschommel,… het zijn allemaal  manier om personen met een beperking gelijke kansen te geven.

7.      Armoedebestrijding

Het lokale niveau is het best geplaatst om verborgen armoede te detecteren en te bestrijden.

Een job biedt de beste bescherming tegen armoede. Het lokale bestuur staat dichtst bij de burger en kan mensen op maat begeleiden en ondersteunen in hun zoektocht naar werk, bijvoorbeeld via opleiding of het bieden van tijdelijke werkervaring.

De gemeente neemt de regierol op voor wijkwerken: aanbieden van werkplekken, contacten met potentiële gebruikers en het helpen matchen van lokale gebruiker en werkzoekende behoren tot de taken van het lokale bestuur. Een tewerkstellingsproject voor werkzoekenden zorgt voor een maximale activering van loongerechtigden en kan bovendien een hefboom bieden voor de integratie van allochtone nieuwkomers in onze gemeente.

Het is echter een rechten- en plichtenverhaal. Het is belangrijk ervoor te waken dat werkzoekenden voldoende ondersteuning krijgen, maar dat zij van hun kant ook een inspanning willen leveren. Ook het toetsen van werkwilligheid en fraude aanpakken behoort daarom tot de taken van het lokale bestuur.

Uiteraard biedt de gemeente ook hulp aan inwoners die met financiële problemen kampen. Tussenkomsten zijn best van materiële aard: voedsel, goedkoper aanbieden van speelgoed en sportmateriaal aan mensen in armoede en een laagdrempelige medische zorg dragen meer bij aan de ondersteuning van mensen in armoede dan een financiële tussenkomst.

Het gemeentebestuur moet bovendien acties ondernemen om mensen die in armoede leven volwaardig te laten participeren aan cultuur, sport en jeugdactiviteiten. Acties moeten gericht zijn op sociale insluiting zonder stigmatiserend effect. Er moet worden samengewerkt met andere actoren om armoede en sociale uitsluiting tegen te gaan. Deze projecten kunnen samen met de sector worden opgezet en moeten op regelmatige basis samen worden geëvalueerd.

8.      Sociale woningen

De komende legislatuur wil N-VA Lochristi bijzondere aandacht schenken aan het renoveren van de sociale huurwoningen conform de energieprestatiedoelstellingen. De leefkwaliteit van een deel van de sociale woningen moet drastisch worden verbeterd. Bovendien kan het  niet de bedoeling zijn om mensen die het financieel moeilijk hebben op te zadelen met torenhoge energiekosten. Verscheidene sociale woningen staan leeg omwille van de slechte kwaliteit. Dit is een gemiste kans om een aantal van onze inwoners vooruit te helpen. Een inhaalbeweging is dan ook nodig. Ook eigenaars-bewoners van zeer oude woningen dienen actief te worden ondersteund om hun woning naar de hedendaagse normen aan te passen.

9.      Ontwikkelingssamenwerking

Lochristi subsidieert  jaarlijks een aantal ontwikkelingsprojecten. Verenigingen en particulieren die zich inzetten voor ontwikkelingssamenwerking verdienen ook voor de N-VA een duwtje in de rug. Voorwaarde is wel dat de subsidie op basis van duidelijke en meetbare criteria evenwichtig over de verschillende projecten wordt verdeeld.

Veiligheid

Het handhaven van de veiligheid op haar grondgebied is een van de kerntaken van elke overheid. Lochristi is een landelijke gemeente en wordt dus niet geconfronteerd met grootstedelijke problematieken. Een aantal problematieken doen zich echter overal voor. Onze gemeente wordt bijvoorbeeld al jarenlang geconfronteerd met hoge inbraakcijfers. 

1.      Woninginbraken en diefstal terugdringen

Lochristi wordt in vergelijking met de andere gemeenten uit onze politiezone geconfronteerd met het grootste aantal inbraken. De politie organiseert preventieavonden en steeds meer wijken zijn aangesloten op het BIN (buurtinformatienetwerk) dat in Lochristi goed is georganiseerd. Het gebruik van nieuwe technologieën voor het informeren van buurtbewoners kan worden bekeken: SMS, Whatsapp, digitale infoborden,… Bovendien moeten inwoners verder worden gestimuleerd om hun woning te laten controleren op inbraakveiligheid en om zich met hun wijk of buurt bij het BIN-project aan te sluiten. De oprichting van een BINZ voor lokale handelaars moet worden bekeken.

2.      Verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid is en blijft een van de belangrijkste thema’s. De veiligheid van de zwakker weggebruiker werd reeds uitgebreid besproken in het hoofdstuk mobiliteit. Veilige fietspaden en oversteekplaatsen voor de zwakke weggebruiker zijn echter niet de enige maatregelen waarmee op de verkeersveiligheid moet worden ingezet. Er is al enige tijd een geïntegreerd beleid rond de snelheidszones in onze gemeente. N-VA Lochristi kan zich vinden in de huidige snelheidsregelgeving op het grondgebied van onze gemeente. Met snelheidsborden op zichzelf valt echter weinig te bereiken. Handhaving speelt een belangrijke rol. Voldoende controles zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat inwoners en passanten de snelheidslimieten ook effectief respecteren. Enkel zo kan de verkeersveiligheid ook effectief gegarandeerd worden.

Dit betekent een investering voor onze politiezone, die momenteel maar 1 voertuig voor snelheidscontroles ter beschikking heeft. N-VA Lochristi wil hier graag geld voor vrijmaken.

3.      Strijd tegen verslaving

Sinds kort heeft de politiezone een lokaal drugpunt. Problemen met drugs, alcohol maar ook andere verslavingen kunnen in samenwerking met de medewerker van drugpunt worden aangepakt. Ook is er een lokaal overleg drugs (LOD) gestart. Deze initiatieven moeten worden verdergezet en uitgediept. Preventie rond drugs maar ook andere verslavingen zoals gamen en medicatie moet in samenwerking met drugpunt verder worden opgevoerd.

4.      Investeren in nieuwe politionele technologieën

In de vorige legislatuur werd over de partijgrenzen heen samengewerkt om een nieuw politiegebouw op te richten, in Lochristi, dat aan de moderne noden voldoet. Ook werd er geïnvesteerd in ANPR-camera’s op strategische punten. Deze camera’s laten ons toe om te controleren wie onze gemeente in en uit is gereden op welk moment. De N-VA juicht deze initiatieven toe. Het is nu zaak om over voldoende mankracht te beschikken om de gegevens van de ANPR-camera’s adequaat te verwerken. Ook de politiewagens moeten in de toekomst met deze technologie worden uitgerust zodat onmiddellijk op inbreuken kan worden gereageerd.

5.      Onrechtmatig verblijf

Personen die onrechtmatig in onze gemeente verblijven moeten zo snel mogelijk worden gecontroleerd en indien nodig uit het bevolkingsregister worden geschrapt. De dienst vreemdelingenzaken moet worden betrokken indien nodig. Hierbij is het nemen van vingerafdrukken essentieel. De wijkagent speelt een belangrijke rol in het detecteren van onrechtmatigheden.

Vrije tijd

De gemeente heeft een faciliterende rol te spelen wat het vrije tijdsaanbod betreft. Prioriteiten zijn ondersteunen van initiatieven en informeren van de inwoners. De gemeente kan ook verenigingen en lokale ondernemers samenbrengen. Deze samenwerking kan werk creëren voor ondernemers binnen de gemeente en tegelijk de prijzen drukken voor organisatoren.

A.        Jeugd

1.      Algemeen

De toekomstvisie voor de jeugd in Lochristi mag voor de N-VA best wat ambitieuzer. N-VA Lochristi vindt het belangrijk dat kinderen en jongeren in onze maatschappij ook volop de kans krijgen om kind en jongere te zijn. Zij moeten de tijd en ruimte krijgen om op te groeien en mogen daarbij gerust fouten maken. Dat zijn tot nader order nog steeds noodzakelijke stappen in een opvoeding. In het proces van opgroeien tot volwaardige burgers is het echter noodzakelijk dat ook jongeren gaandeweg op hun fouten kunnen worden aangesproken.

De gemeente Lochristi heeft een lange en sterke traditie op het vlak van jeugdwerk. Deze traditie moet elke dag opnieuw worden waargemaakt. De bestaande ondersteuning en initiatieven moeten worden behouden. Aandachtspunten zijn het herdenken van de initiatieven naar de niet-georganiseerde jeugd, de organisatie van meer culturele activiteiten specifiek naar jongeren gericht en het bereiken van jongeren uit de deelgemeenten.

2.      Ruimte voor de jeugd

De aangroei van de bevolking en het stijgend ledenaantal van de jeugdverenigingen staat soms op gespannen voet met de beschikbare ruimte. Het is de taak van de gemeente om de jeugdverenigingen te ondersteunen en voldoende ruimte te bieden. Zij treedt op als bemiddelaar waar nodig.

N-VA Lochristi ondersteunt de plannen voor het nieuwe jeugdhuis Lodejo. De extra repetitieruimtes zijn zeker een meerwaarde en komen tegemoet aan de voorstellen uit ons programma in 2012. Het blijft echter belangrijk dat het jeugdhuis zelf ook prioriteit krijgt indien er zaken in Lodejo worden georganiseerd. En laat ons ook het andere jeugdhuis en de gebouwen van de jeugdverenigingen niet vergeten.

De sluiting van het skatepark in de Koning Boudewijnlaan hebben we helaas niet kunnen vermijden. N-VA Lochristi wil gaan voor een skatebowl, op een betere locatie, ontworpen voor en door jongeren. Een skatebowl uit beton zorgt voor minder geluidsoverlast. Dit is tevens een kans om jongeren creatief aan de slag te laten. Het hele skatepark zou bijvoorbeeld in een project met graffiti kunnen worden bekleed.

Het gemeentepark moet opgewaardeerd worden. De mogelijkheden van deze locatie zijn onderbenut. Van de “berg” achter het gemeentepark kan een ontmoetingsplaats gemaakt worden waar jong en oud samenkomen en kleine evenementen zoals een vrij podium organiseren. Deze site ligt net uit de bebouwing; bij kleinschalige evenementen zou de overlast dus beperkt moeten zijn.

De systematische aanleg van de buurtpleintjes in samenspraak met de gebruikers en de buurt moet worden verder gezet. In eerste instantie moet de focus gaan naar de deelgemeenten. Daarnaast moet een er een periodieke evaluatie gebeuren waarbij wordt afgetoetst of de reeds aangelegde buurtpleintjes nog tegemoet komen aan de behoeften van de omliggende wijk(en). In dit digitale tijdperk moeten de mogelijkheden moeten duidelijker in beeld worden gebracht via een interactive kaart of een app ontwikkeld kunnen worden met alle speelpleintjes en sportmogelijkheden.

3.      Een stem voor de jeugd

Een sterke jeugdraad vormt de spil voor de inspraakmogelijkheden die jongeren in het lokale beleid kunnen hebben. De jeugdraad in Lochristi levert goed werk. Toch is er nog ruimte voor verbetering. Jongeren die niet bij een jeugdbeweging of vereniging horen vinden minder gemakkelijk de weg naar dit forum. Ook sportclubs zouden een meerwaarde in de jeugdraad kunnen zijn. Zij zijn weliswaar vertegenwoordigd in de sportraad maar hebben vaak grote groepen jongeren in hun middens met ideeën die in de jeugdraad een plaats hebben. Samenwerking tussen de adviesraden kan hier een goede eerste stap zijn (sportraad, cultuurraad)

Zoals eerder vermeld moeten de adviesraden opgewaardeerd worden. Adviezen moeten tijdig worden ingewonnen en ernstig worden genomen door gemeentebestuur en gemeenteraad.

Tot slot wil de N-VA inzetten op verjonging in de gemeenteraad zelf. De stem van de toekomst moet duidelijker vertegenwoordigd zijn in het politieke leven. Alleen zo kunnen we een vooruitstrevende gemeente blijven. Wij zetten hier alvast op in met 3 jonge kandidaten op prominente plaatsen.

B.        Sport

1.      Sport voor allen

De missie van de sportdienst is terecht alle inwoners van Lochristi de mogelijkheid geven om in degelijke, aangename omstandigheden aan sport te doen. Het gaat o.a. om de deelname van de kinderen aan sportkampen tijdens vakantieperiodes en de eigen vrijetijdsbesteding van de volwassen (ter compensatie van een drukke professionele agenda). De ontwikkeling van een sport- en vrijetijdsaanbod op maat van alle inwoners van onze gemeente is dan ook één van de prioriteiten van N-VA Lochristi. De inwoners van Lochristi moeten de kans hebben om binnen hun eigen gemeente te sporten.  De voorbije legislatuur werden er extra mogelijkheden gecreëerd met de uitbreiding van sporthal ’t Veerleveld in Zaffelare. Ook Uyttenhove zal extra ruimte brengen voor sport. De extra mogelijkheden zijn uiteraard een goede zaak, maar voor N-VA Lochristi bieden zij te weinig soelaas voor de inwoners van het druk bevolkte centrum in Lochristi. Extra sport- en vrijetijdsinfrastructuur biedt mogelijkheden voor volwassenen, senioren, personen met een beperking, maar ook voor de uitbreiding van het aanbod aan sportkampen tijdens de schoolvakanties.

2.      Sportcomplex in de Bosdreef

N-VA Lochristi pleit al sinds jaar en dag voor een uitgebreider sportcomplex in de Bosdreef. De site is centraal gelegen en veilig bereikbaar met fiets en openbaar vervoer. Bovendien is er al een ruime parking ter beschikking die optimaal kan worden benut. De sporthal en aansluitende terreinen kunnen worden gebruikt door de (centrum)scholen en voor de organisatie van sportkampen.

Dit project biedt ook mogelijkheid tot uitbreiding van de voetbalvelden van SK Lochristi. Een club als SK Lochristi in een gemeente van 22.000 inwoners moet een grotere capaciteit voor jeugdploegen hebben. Extra voetbalvelden, bijvoorbeeld in kunstgras, zijn een must.

Verder moet er ook ruimte zijn voor andere sporten dan voetbal. Het ontbreekt onze gemeente nog steeds aan indoor mogelijkheden voor sporten zoals basketbal en hockey. Eventueel kan een participatie opgezet worden met naburige gemeenten die dergelijke sporten niet aanbieden.

Dat ons outdoor aanbod niet volstaat is algemeen bekend en komt ook naar boven in de sport- en recreatiebehoeftestudie die in 2017 werd uitgevoerd. Buiten aan de Bosdreef moet er ruimte komen voor tennis. Het gesloten skatepark zou hier een nieuw leven kunnen krijgen in de vorm van een skatebowl uit beton. Verder denken we aan een BMX terrein, een frisbeeveld, noem maar op. Door eerst naar de noden van de bevolking te peilen zijn we zeker dat we hierin de juiste keuzes maken.

De opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Bosdreef sport- en recreatiezone is reeds voorzien in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan. Het bestuur heeft echter vooralsnog geweigerd om dit dossier op te starten zodat nodeloos tijd wordt verloren. Er moet, behalve de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan, nog een architect worden aangesteld en een plan worden getekend, maar een realisatie moet mogelijk zijn.

3.      Outdoor aanbod.

Zoals eerder vermeld volstaat het outdoor sportaanbod in Lochristi niet om aan de noden van onze bevolking te voldoen. Nieuwe tennispleinen na het verdwijnen van de terreinen in de Koning Boudewijnlaan zijn er nog steeds niet. Ook de andere outdoor mogelijkheden zijn beperkt. Dit is deels op te vangen door ene nieuwe site aan de Bosdreef (zie hoger).

Ook het BMX-terrein in Zaffelare mag voor de N-VA echter een stuk uitgebreider, desnoods op een andere locatie. Verder is het belangrijk om extra buurtspeelpleintjes te voorzien en verder te gaan met de aanleg van fietswegels die voor bijkomende niet in clubverband georganiseerde ontspanning zorgen.

De sluiting van het skatepark in de Koning Boudewijnlaan blijft een spijtige zaak. Dit kan zoals eerder vermeld worden opgevangen door de bouw van een skatebowl uit beton aan de Bosdreef. Een skatebowl uit beton zorgt voor minder geluidsoverlast. Bovendien is de overlast van een skatebowl geïntegreerd in een sportcomplex eenvoudiger te beperken.

Tussen de kernen van Lochristi en Oostakker bevindt zich deze site van het Oud-Vliegveld, waarvan 80ha op het grondgebied van Lochristi. Deze site zal na de zandontginning worden ingericht als één van de grote groenpolen van het Grootstedelijk Gebied Gent. Het wordt een plek voor natuur en recreatie. Lochristi moet alle kansen grijpen om dit gebied mee te ontwikkelen. Een groene long met ruimte voor speelbos, wandelen, joggen, bmx,… is meer dan welkom.

4.      Voetbalclubs

De faciliteiten van SK Lochristi moeten worden uitgebreid aan de Bosdreef (zie hoger). Ook de ondersteuning van de voetbalclubs in de deelgemeenten laat echter te wensen over. In Zaffelare liggen weliswaar kunstgrasvelden maar ontbreekt het eigenlijk aan een tweede voetbalveld. De beide terreinen in Beervelde kunnen een upgrade gebruiken. Voetballertjes die noodgedwongen of uit eigen voorkeur naar een van de andere clubs in de deelgemeenten uitwijken moeten de mogelijkheid hebben op een kwaliteitsvol plein te spelen.

De opmaak van verschillende ruimtelijke uitvoeringsplannen (een bestemmingsplan) verzekert de uitbreidingsmogelijkheden van de diverse sportclubs welke stapsgewijs kunnen worden gerealiseerd.

5.      Ruiterpaden

Lochristi is een van de weinige landelijke gemeenten zonder ruiterpaden. Ruiters rijden momenteel de gewone baan en op de trage wegen. Dit zorgt niet alleen af en toe voor overlast, het is ook niet goed voor de paarden en niet aangenaam voor de ruiters. Een ruiterpad is geen al te grote investering en moet mogelijk zijn.

C.        Cultuur

1.      Gemeentelijk cultuurbeleidsplan

N-VA Lochristi ondersteunt de vraag naar de opmaak van een gemeentelijk cultuurbeleidsplan. De meerjarenplanning komt deels aan deze vraag tegemoet maar is als beleidsplan maar magertjes. Een langetermijnplanning biedt de kans tot een strategische planning, ontwikkeling en afstemming van de initiatieven in de diverse cultuurbeleidsdomeinen (cultureel erfgoed, bibliotheek, verenigingsleven, allerlei kunstvormen,…) te komen. Een gemeentelijk cultuurbeleidsplan vormt de sleutel voor een gestructureerd en integraal cultuurbeleid. De ontwikkeling van een dergelijk beleid is mede afhankelijk van de infrastructuur.

2.      Bibliotheek

De uitbreiding van de gemeentelijke hoofdbibliotheek en een nieuwe locatie voor de afdeling in Beervelde hebben voor nieuwe impulsen gezorgd. Er zijn bovendien enkele lovenswaardige initiatieven genomen om kinderen van kindsbeen af te laten kennis maken met de wondere boekenwereld. Jong geleerd is oud gedaan.

De aandacht moet blijven uitgaan naar een evenwichtige samenstelling van de collectie waarbij wordt ingespeeld op nieuwe tendensen. Een gerichte werking naar specifieke doelgroepen (senioren, tieners, laaggeschoolden, zieke en immobiele personen…) blijft een must. Leesplezier kan overigens worden gedeeld in leeskringen.

De gemeentelijke bibliotheek heeft reeds een groter bereik naar ontleners dan gemiddeld genomen in het Vlaamse Gewest. De doelstelling blijft om hoger te mikken. Hiervoor moet verder op digitalisering worden ingezet zodat de bib naast kinderen ook jongeren en jongvolwassenen kan blijven aantrekken.

3.      Ruimte voor cultuur

Lokale kunstenaars hebben nood aan een expositieruimte. Het LoS in Zaffelare biedt mogelijkheden, maar is niet voldoende om de nood in te vullen voor alle deelgemeenten. In Lochristi kan worden bekeken of de pastorij in het centrum kan worden gebruikt. Deze is weliswaar in slechte staat maar is goed gelegen en biedt mogelijkheden. Bovendien ligt de pastorij in de groenzone die de N-VA graag zou zien op de site rondom te kerk. Dit kan zowel de pastorij als de groenzone extra cachet geven.